Komentarz przedstawia problemy procedury administracyjnej pod kątem
potrzeb praktyków. Czytelnicy znajdą w nim także praktyczne
omówienie takich zagadnień jak postępowanie przed organami
administracyjnymi,
postępowanie w sprawie skarg i wniosków przed organami
administracyjnymi,
wydawania zaświadczeń przez organy administracji publicznej,
opłaty i koszty postępowania,
przepisy szczególne w sprawie ubezpieczeń społecznych,
udziału prokuratora w postępowaniu.
Ponadto komentarz zawiera wyczerpujące omówienie najnowszych zmian
Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym
nowelizacji z 15.7.2011 r., zgodnie z którą w aktach sprawy zakłada się
metrykę sprawy w formie pisemnej lub elektronicznej, w której treści
wskazuje się wszystkie osoby, które uczestniczyły w podejmowaniu
czynności w postępowaniu administracyjnym oraz określa się wszystkie
podejmowane przez te osoby czynności wraz z odpowiednim odesłaniem do
dokumentów zachowanych w formie pisemnej lub elektronicznej
określających te czynności.
Metryka, wraz z dokumentami do których
odsyła, stanowi obowiązkową część akt sprawy i jest na bieżąco
aktualizowana. Wzór i sposób prowadzenia metryki sprawy, uwzględniając
treść i formę metryki oraz obowiązek bieżącej aktualizacji metryki, a
także, aby w oparciu o treść metryki było możliwe ustalenie treści
czynności w postępowaniu administracyjnym podejmowanych w sprawie przez
poszczególne osoby określa minister właściwy do spraw administracji
publicznej.
Ponadto komentarz określa rodzaje spraw, w których obowiązek
prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony ze względu na
nieproporcjonalność nakładu środków koniecznych do prowadzenia metryki w
stosunku do prostego i powtarzalnego charakteru tych spraw. Zmiana
wchodzi w życie 7.3.2012 r.
nowelizacji z 25.3.2011 r., która ma na celu skrócenie procesu
administracyjnego i umocnienie zasady zaufania państwa do obywatela.
Zgodnie z tą zmianą organ administracji publicznej nie może żądać
zaświadczenia ani oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu
prawnego, jeżeli znane są one organowi z urzędu, lub są możliwe do
ustalenia przez organ na podstawie: posiadanych przez niego ewidencji,
rejestrów lub innych danych, rejestrów publicznych posiadanych przez
inne podmioty publiczne, do których organ ma dostęp w drodze
elektronicznej, wymiany informacji z innym podmiotem publicznym na
zasadach określonych w przepisach o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne czy przedstawionych przez
zainteresowanego do wglądu dokumentów urzędowych (dowodu osobistego,
dowodów rejestracyjnych i innych). Organ administracji publicznej
żądający od strony lub innego uczestnika postępowania zaświadczenia albo
oświadczenia na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego jest obowiązany
wskazać przepis prawa wymagający urzędowego potwierdzenia tych faktów
lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia albo oświadczenia. Zmiana
weszła w życie 1.7.2011 r. Kodeks postępowania administracyjnego 2012 komentarz zawiera więc wszystkie zmiany wchodzące w życie w 2012 r.
Komentarz ten z pewnością będzie pomocny dla adwokatów, radców prawnych,
prokuratorów oraz aplikantów zawodów prawniczych w trakcie odbywania
aplikacji i tych przygotowujących się do egzaminu końcowego, ponadto
studentów prawa i administracji, pracowników administracji publicznej
oraz osób załatwiającym sprawy w urzędach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.